خبر محققان سال آینده اخبار علمی و آموزشی

خبر: محققان سال آینده اخبار علمی و آموزشی

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز اخبار بین الملل ترامپ به کشور عزیزمان ایران رسید ، دیوانگی&quot، نوبت &quot

از هنگامی که بر سر کار آمده است قلم سیاهش را به دست گرفته و یک به یک بر روی اقدامات، قوانین و طرح‌های دولت دموکرات باراک اوباما خط می‌کشد؛ از توافق‌های بین‌المل

ترامپ به کشور عزیزمان ایران رسید ، دیوانگی&quot، نوبت &quot

نوبت "دیوانگی" ترامپ به کشور عزیزمان ایران رسید

عبارات مهم : ایران

از هنگامی که بر سر کار آمده است قلم سیاهش را به دست گرفته و یک به یک بر روی اقدامات، قوانین و طرح های دولت دموکرات باراک اوباما خط می کشد؛ از توافق های بین المللی و همه جانبه گرفته تا قراردادها و توافق های دو جانبه. رقبا و منتقدانش در آمریکا از او به عنوان “دیوانه” یاد کرده و می کنند و حالا به نظر می آید بعد از 10 ماه نوبت دیوانگی اش به کشور عزیزمان ایران رسیده هست.

به گزارش ایسنا، قرار است رییس جمهور آمریکا در یک صحبت در روز پنجشنبه به وقت محلی هم وقت راجع به سه عنوان پایبندی کشور عزیزمان ایران به تعهداتش بر اساس برجام، سیاست های آمریکا در قبال کشور عزیزمان ایران و اعلام اجرای قانون کاتسا (مقابله با دشمن های آمریکا از طریق تحریم) اعلام موضع کند. با توجه به هم زمانی موعد این سه مناسبت و بر اساس اعلام کاخ سفید ترامپ تصمیم گرفته است که با وجود چند روز اختلاف در وقت بندی اجرای این مباحث در مورد هر یک از آنها یک جا اظهارنظر و اعلام موضع کند.

ترامپ به کشور عزیزمان ایران رسید ، دیوانگی&quot، نوبت &quot

کاتسا، شمشیر دو لبه آمریکا برابر ایران

قانون کاتسا چهارم مرداد 96 در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد و 11 مرداد ماه به وسیله ترامپ امضا شد. بر اساس این قانون دولت آمریکا موظف است ظرف 90 روز این تحریم ها را علیه کشور عزیزمان ایران اعمال کند.

این قانون در بخش مرتبط با ایران، روش منطقه ای مقابله با تهدیدهای متعارف و غیرمتوازن کشور عزیزمان ایران در خاورمیانه و شمال آفریقا، اعمال تحریم های بیش تر در پاسخ به برنامه موشک های بالستیک ایران، اعمال تحریم های مرتبط با تروریسم در رابطه با سپاه پاسداران، اعمال تحریم های بیش تر در رابطه با اشخاص مسوول در نقض حقوق بشر، اعمال تحریم های تسلیحاتی، استمرار تاثیر تحریم های مرتبط با حمایت کشور عزیزمان ایران از تروریسم، گزارش راجع به هماهنگی تحریم ها میان ایالات متحده و اتحادیه اروپا و گزارش راجع به شهروندان آمریکایی بازداشت شده است در کشور عزیزمان ایران را مشمول بر می شود.

از هنگامی که بر سر کار آمده است قلم سیاهش را به دست گرفته و یک به یک بر روی اقدامات، قوانین و طرح‌های دولت دموکرات باراک اوباما خط می‌کشد؛ از توافق‌های بین‌المل

آمریکا چه در دولت اوباما و چه ترامپ به طور مشخص بعد از اجرای برجام نیز دست از تحریم کشور عزیزمان ایران برنداشته است و حتی در هر مرحله از اعلام پایبندی کشور عزیزمان ایران به برجام یا امضای تمدید تعلیق تحریم ها، این کارها را همراه با زیاد کردن تحریم ها علیه ملت و دولت کشور عزیزمان ایران انجام داده هست؛ تحریم هایی که به بهانه و ادعای ارتباط کشور عزیزمان ایران با گروه های تروریستی و مباحث حقوق بشری اعمال و افراد و شرکت هایی را به لیست تحریم های قبلی افزوده است.

اما تفاوت تحریم های تحت عنوان “کاتسا” این است که این قانون از جمله مصوباتی است که بعد از اجرای برجام و بر خلاف تعهداتی که جهت این کشور و سایر کشورهای طرف توافق ذکر شده است تهیه، تصویب و به امضا رسید و اکنون قرار است ترامپ اجازه اجرایی شدن آن را صادر کند. هر چند این قانون به طور مستقیم برنامه و فعالیت های هسته ای کشور عزیزمان ایران را نشانه نگرفته است ولی به گفته کارشناسان این تحریم ها بدون شک بر افراد، شرکت ها و موسساتی که تحریم های آمریکا در چارچوب برجام راجع به ارزش تعلیق یا لغو شده است است تاثیر می گذارد و با توجه به گستردگی کاتسا آثار منفی آن بسیار عمیق تر احتمالا خواهد بود.

بر اساس آنچه رسانه های آمریکایی منتشر کرده اند مبنی بر این که به واسطه قانون کاتسا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست شرکت های تروریستی قرار خواهد گرفت، می توان گفت که در عمل آمریکا شمشیر را جهت کشور عزیزمان ایران و یکی از بااهمیت ترین بخش های نظامی و دفاعی اش یعنی سپاه پاسداران از رو بسته است.

ترامپ به کشور عزیزمان ایران رسید ، دیوانگی&quot، نوبت &quot

این جهت نخستین بار است که بعد از انقلاب اسلامی و با وجود نبود روابط سیاسی و دیپلماتیک بین کشور عزیزمان ایران و آمریکا و تمام اختلاف ها در سطح منطقه و فضای بین الملل دولتمردان آمریکا به قرار دادن سپاه در لیست تروریست ها اقدام می کند؛ اقدامی که به طور قطع خط قرمز حاکمیت و امنیت ملی کشور عزیزمان ایران محسوب می شود و با تصویر العمل شدید کشور عزیزمان ایران مواجه خواهد شد.

مقامات نظامی و سیاسی کشور عزیزمان ایران در این باره به طور براق در روزهای اخیر اعلام کردند که “اگر اخبار پراکنده موجود درخصوص حماقت دولت آمریکا مبنی بر در نظر گرفتن سپاه به عنوان گروه تروریستی صحیح باشد، سپاه نیز ارتش آمریکا را در سراسر دنیا به خاص منطقه خاورمیانه، همسنگ داعش در نظر خواهد گرفت.”

از هنگامی که بر سر کار آمده است قلم سیاهش را به دست گرفته و یک به یک بر روی اقدامات، قوانین و طرح‌های دولت دموکرات باراک اوباما خط می‌کشد؛ از توافق‌های بین‌المل

ایران و یک ترامپ

علاوه بر این، قرار است دونالد ترامپ بالاخره بعد از حدود 10 ماه سیاست های دولتش در قبال کشور عزیزمان ایران در سطوح متفاوت به خاص در منطقه را اعلام کند. سیاستی که پیشاپیش مصادیقش را شاهد بودیم. ترامپ در برخورد با کشور عزیزمان ایران در این مدت تلاش کرده است تا کشور عزیزمان ایران از فایده های و مزایایی برجام بهره نبرد و به دفعات اقدام به زیاد کردن تحریم ها علیه کشور عزیزمان ایران و کشورهای مرتبط با کشور عزیزمان ایران کرده است.

ترامپ به کشور عزیزمان ایران رسید ، دیوانگی&quot، نوبت &quot

ترامپ و جمهوری خواهان در اقدامی دیگر قانون کاتسا را علیه کشور عزیزمان ایران تصویب و امضا کردند و بعد از آن نیز در آخرین تصمیم خود گفته می شود که قرار است پایبندی کشور عزیزمان ایران به برجام را با وجود تایید اجرای برجام از سوی آژانس اعلام نکند. از این رو سیاست ترامپ در قبال کشور عزیزمان ایران چیزی نیست که تازگی داشته باشد بلکه از روز اول دولتش و حتی قبل تر از آن شکل گرفته و در حال اجراست. ترامپ در برخورد منطقه ای با کشور عزیزمان ایران بدون توجه به نقش این کشور در مبارزه با تروریسم در عراق و سوریه بیش تر تلاش کرده است تا جبهه مخالفان کشور عزیزمان ایران در منطقه را تقویت کند و فضای کشور عزیزمان ایران هراسی را که با توافق هسته ای و اجرای آن کمرنگ شد را دوباره بازسازی کند. هم چنین می توان گفت یکی از بااهمیت ترین کارها ترامپ در مخالفت با کشور عزیزمان ایران بر سر زبان انداختن نام کشور عزیزمان ایران جهت بار دیگر است که به نوعی همسو با سیاست بعضی کشورهای منطقه ای و اسراییل است.

هر چند ترامپ و بعضی کشورهای اروپایی از جمله انگلیس از وقت اجرای برجام ریسک تعامل اقتصادید و تجاری با کشور عزیزمان ایران را نپذیرفتند ولی در کل تعاملات و فضای مثبت همکاری با کشور عزیزمان ایران در حدود دو سال گذشته به شدت زیاد کردن یافته است که چنانچه این روند با حمایت کشورهای مهمی مثل آمریکا و انگلیس در سطحی گسترده همراه شود به طور قطع مزایای برجام بیش از پیش جهت کشور عزیزمان ایران خواهد بود.

“پایبندی”؛ مساله این است

دولت ترامپ تا کنون دو بار هر چند با اکراه عنوان پایبندی کشور عزیزمان ایران به تعهداتش طبق برجام را تایید و به کنگره اعلام کرده است در عین حال که در این مدت مواضع ضد برجامی اش در قبل و بعد از انتخابش به عنوان رییس جمهور آمریکا را حفظ کرد. ولی به نظر می آید تلاش ها و یکدنده گی های ترامپ جهت تخریب برجام در حال به نتیجه رسیدن است.

با توجه به اعلام مقامات و رسانه های آمریکا، هشدارها و اعلام نگرانی مقامات اروپایی، چین، روسیه و حتی ایران، ترامپ تصمیم اش را راجع به برجام و کشور عزیزمان ایران گرفته است و آینده نگری های نزدیک به یقین حاکی از آن است که او قصد ندارد جهت سومین بار پایبندی کشور عزیزمان ایران به برجام را تایید کند. چنان چه این اتفاق بیفتد در عمل ترامپ توپ را به زمین کنگره انداخته هست، کنگره ای که تمام قد جمهوری خواهند و خواه، ناخواه نمی توانند در زمین دموکرات های طرفدار برجام بازی کنند.

ترامپ در حالی پایبند نبودن کشور عزیزمان ایران به برجام را اعلام خواهد کرد که تنها مرجع قانونی و بین المللی جهت تعیین پایبندی کشور عزیزمان ایران به برجام یعنی آژانس بین المللی انرژی اتمی تا کنون در هشت گزارش خود از وقت اجرای برجام، “پایبندی” کشور عزیزمان ایران به تعهداتش را قبول کرده است و در دیدارها و صحبت های بین المللی و دو جانبه بر این عنوان نیز تاکید کرده است.

هم چنین مقامات کشورهای اروپایی، چین و روسیه واکنش‌ها مثبت و کارها مطلوب کشور عزیزمان ایران در چارچوب برجام را نیز قبول کرده اند و همواره بر استمرار اجرای برجام تاکید داشته اند. این مقامات در سطوح عالی از ترامپ درخواست کردند تا به تصمیم جامعه بین الملل و تلاش صورت گرفته احترام بگذارد و یک جانبه از توافق خارج نشود.

برخی کارشناسان این کارها آمریکا در جهت اخلال در روند اجرای برجام را در جهت این سیاست ترامپ می دانند که نمی خواهد اجازه دهد مزایای برجام به طور کامل نصیب کشور عزیزمان ایران باشد.

ایران در این مدت تلاش کرده است تا اجرای برجام را به گونه ای مطلوب و دقیق انجام دهد به شکلی که هیچ بهانه ای را به دست دشمن های و بدخواهان برجام ندهد و در این رابطه از کارها به میل خود براق ساز کوتاهی نکرده است.

به علاوه بر اساس برجام و به ادعای کارشناسان و مقامات کشورهای عضو گروه 1+5، یکی از سخت گیرانه ترین نظام های بازرسی و نظارت بر فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورهای عضو آژانس راجع به کشور عزیزمان ایران اجرا در حال اجراست. ترامپ و تیمش در این مدت تلاش کردند تا آژانس را با درخواست های فراتر از پروتکل الحاقی جهت نظارت بر کشور عزیزمان ایران قانع کنند ولی راه به جایی نبردند،.

دلایل آمریکا جهت اعلام نکردن پایبندی کشور عزیزمان ایران به برجام نه مباحث فنی و حقوقی که محوریت مهم برجام را تشکیل می دهد و اساسا در 13 سال مذاکره این مباحث مورد بحث بوده هست، بلکه مسایل سیاسی و منطقه ای هست. ترامپ به شکلی غیرمنطقی و با استفاده از زور تلاش دارد به دنیا بقبولاند که کشور عزیزمان ایران بازیگری بد در سطح منطقه هست. بااهمیت ترین انتقاد و شاید بهانه ترامپ جهت اینکه در روند اجرای برجام با اعلام عدم پایبندی ایران، اخلال ایجاد کند، این است که توافق هسته ای میلیاردها دلار دارایی را در اختیار کشور عزیزمان ایران قرار داده است و کشور عزیزمان ایران از شرکت های تروریستی در منطقه هم وقت با تولید موشک های بالستیک حمایت می کند و نقش و نفوذ کشور عزیزمان ایران در منطقه نیز بعد از برجام تغییری نکرده است.

بدون شک با شروع مذاکرات و اجرایی شدن برجام روندها در منطقه رو به عوض کردن نهاد و همگان نیز بر این امر تصریح دارند. این عوض کردن از آنجایی شروع شد که کشور عزیزمان ایران به مذاکرات صلح سوریه دعوت شد و در دو سال گذشته با همراهی روسیه به محور مهم این مذاکرات تبدیل شد، ولی این که یک طرف از هفت طرف توافق از این تغییرات استقبال نمی کند و آن را به نفع خود نمی داند و تلاش دارد با خروج از برجام و اعمال تحریم بازی باخته در منطقه را به نفع خود عوض کردن دهد، محاسبه ای اشتباه است.

آمریکا تلاش دارد تا پای مباحث غیر مرتبط با بحث هسته ای را بار دیگر به توافق باز کند و خواستار مذاکرات مجدد بر سر برجام شده است هست، امری که کشور عزیزمان ایران و تمامی کشورهای عضو گروه 1+5 به جز آمریکای ترامپ معتقدند امکان پذیر نیست، هر چند بعضی از جمله فرانسه اخیرا پیشنهاد دادند که راجع به مسایلی از جمله تروریسم، فعالیت های موشکی و بازرسی های زیاد باید خارج از برجام مذاکره کرد.

مقامات ایرانی همواره تاکید کرده اند که مذاکره مجدد راجع به برجام را به هیچ وجه نمی پذیرند و از سویی مذاکره بر سر فعالیت های موشکی نیز در قالب سیاست های دفاعی کشور عزیزمان ایران و غیر قابل مذاکره است.

سردار جعفری در اظهاراتی در این باره گفته است که “جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران راجع به پرسشها منطقه نه حرفی جهت مذاکره دارد و نه طرفی جهت آن.”

به گزارش ایسنا، با وجود همه درخواست ها و فشارها از سوی سران و رهبران کشورهای بزرگ دنیا، ترامپ احتمالا روز پنجشنبه پایبندی کشور عزیزمان ایران به برجام را اعلام نخواهد کرد ولی با این اقدام چه اتفاقی می افتد؟

اول، تصمیم احتمالی ترامپ در اعلام نکردن پایبندی کشور عزیزمان ایران موجب لغو فوری برجام نخواهد شد، ولی به طور قطع شروع یک دوره بی اعتمادی جدی و به احتمال نیرومند در آستانه فرجام برجام قرار خواهیم گرفت. در این میان بسیاری از کارشناشان معتقدند که قانون کاتسا و اجرای آن پیش از اعلام عدم پایبندی و تاثیرات این اقدام، به برجام لطمه خواهد زد و آن گونه که این قانون برجام را نقدا، نقض می کند، اعلام پایبند نبودن کشور عزیزمان ایران به برجام آسیبی به آن نمی زند.

دوم، این اقدام ترامپ به شکلی است که بدون خروج از برجام یا از بین بردن آن، با توافق هسته ای مخالفت کرده و به طور مشخص نمی توان آمریکا را متهم به خروج از برجام کرد.

سوم، ترامپ به نوعی مسوولیت و فشار افکار عمومی و هزینه قول های انتخاباتی اش را با این کار به دوش کنگره خواهد گذاشت. ترامپ و کنگره از ابتدای این دولت تلاش هایشان علیه کشور عزیزمان ایران به گونه ای بوده است که به برجام کمترین آسیبی برسد. جمهوری خواهان در روند تهیه و تصویب قانون کاتسا تلاش کردند تا این قانون در بخش مربوط به کشور عزیزمان ایران به شکلی نوشته و تصویب شود که کمترین تضادی با برجام حتی در سال های آینده اجرای آن، داشته باشد. ولی اکنون به نظر می آید ترامپ بدون ملاحظه و کاملا یک جانبه تلاش دارد ولو با مخالفت اعضای دموکرات سنا و حتی بعضی جمهوری خواهان هزینه آسیب به برجام یا در نهایت خروج آمریکا از این توافق را بر دوش کنگره بیندازد. به این شکل هم به قول های انتخاباتی اش عمل کرده است و هم بدنامی خروج از برجام را احتمالا به دوش نخواهد کشید.

ایران و 1+5 در تمام دوره مذاکرات با توجه به حضور تندروها و مخالفانی که در پارلمان های هر یک از کشورها به خاص کشور عزیزمان ایران و آمریکا وجود داشت، تلاش کردند متن توافق هسته ای به گونه ای باشد که نهادهای قانونی داخلی در روند تایید و تصویب نهایی برجام به طور مستقیم وارد نشوند و همین گونه هم شد و کنگره با وجود تلاش بسیار جهت مداخله در برجام، نتوانست در این بحث تاثیر منفی بگذارد.

بر اساس قوانین داخلی آمریکا از زمانی که ترامپ از اعلام پایبندی کشور عزیزمان ایران به برجام امتناع کند، کنگره 60 روز وقت دارد تا در این باره تصمیم بگیرد که توافق هسته ای امکان اجرا بیابد یا خیر.

در همین حال، نظر ها راجع به برخورد کنگره در این زمینه متفاوت هست. بعضی معتقدند کنگره به توافق امکان استمرار می دهد. در این میان سناتورهای دموکرات و حتی جمهوری خواهان تندرویی مثل باب کورکر که از مخالفان جدی برجام بودند از بر هم خوردن این توافق حمایت نمی کنند.

برخی دیگر از کارشناسان معتقدند قبل از آنکه کنگره بخواهد تصمیمی در رابطه با استمرار برجام از طرف آمریکا بگیرد با اجرایی شدن قانون “کاتسا” در عمل تحریم های وسیعی علیه کشور عزیزمان ایران و نیروهای نظامی از جمله سپاه پاسداران اعمال کرده است که همان کارکرد تحریم های قبلی که بر اساس برجام تعلیق یا لغو شده است اند را دارد. این کارشناسان این احتمال و تحلیل را ارایه می دهند که هم زمانی اعلام پایبند نبودن کشور عزیزمان ایران به تعهداتش طبق برجام با اجرایی شدن قانون کاتسا به نوعی سرپوش گذاشتن بر فضای منفی است که در رابطه با اجرایی شدن قانون کاتسا در افکار عمومی کشور عزیزمان ایران و دنیا به وجود می آید؛ چراکه به مراتب این قانون نسبت به کارها دیگر ترامپ بیش تر نقض کننده برجام است.

سردار جعفری فرمانده سپاه پاسداران در آخرین موضع گیری خود تأکید کرده است که “ایران اجرای قانون کاتسا را معادل با خروج یک جانبه آمریکا از برجام می داند”.

چهارم: عنوان اعلام نکردن پایبندی کشور عزیزمان ایران به برجام را باید از مساله امضای قوانین مرتبط با تمدید تعلیق تحریم ها علیه کشور عزیزمان ایران جدا کرد. ولی اگر ترامپ پایبندی کشور عزیزمان ایران را اعلام نکند صرفا یکی از قوانین داخلی خود را اجرا نکرده است ولی اگر ترامپ دستورات مربوط به تمدید تعلیق تحریم ها که در دو مرحله سه و چهار ماهه از وقت اجرای برجام انجام می شود را عملی نکند، به طور مشخص و گسترده نقض صریح متن برجام صورت گرفته هست. بنا بر این باید دید در یک ماه آینده که موعد تمدید تعلیق بخشی از تحریم های آمریکا علیه کشور عزیزمان ایران هست، ترامپ چه اقدامی انجام می دهد.

پنجم: در صورت اعلام نکردن پایبندی کشور عزیزمان ایران به برجام و نیز اجرای قانون کاتسا با توجه به بیانات مقامات کشورمان نقض کلی و گسترده صورت نمی گیرد، بلکه این نقض محدود است و تصویر العمل به آن در گام اول به همان نسبت خواهد بود که از سوی هیات نظارت بر اجرای برجام مستقر در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام خواهد شد.

ششم: در حالی که آژانس بین المللی انرژی اتمی تنها مرجع و قاضی تعیین کننده اجرای برجام از سوی کشور عزیزمان ایران است و در هشت گزارش پایبندی کشور عزیزمان ایران به تعهداتش را تایید کرده، خودداری آمریکا به طور یک جانبه و به دلایل سیاسی و نه فنی و حقوقی از اجرای برجام موجب نقض این توافق و به طور مسلم اعتراض کشور عزیزمان ایران و سایر کشورهای طرف توافق خواهد شد که در بندهای 24، 25، 36 و37 راجع به چگونگی روند اعتراض و پیگیری به آن آمده هست، ولی در نخستین گام به نظر می آید یک یا چند کشور طرف توافق درخواست تشکیل فوری کمیسیون یکسان برجام در سطح معاونان وزیران خارجه کشور عزیزمان ایران و 1+5 را ارایه کند که باید طی دو هفته این نشست تشکیل شود.

بر اساس پیوست 2 برجام، چنانچه در هر زمانی بعد از روز اجرا کشور عزیزمان ایران بر این اعتقاد باشد که هر تحریم یا اقدام محدودیت ساز مرتبط با هسته ای از سوی یک عضو 1+5 در حال انجام هست، عضو ذی ربط برجام با نشانه فیصله عنوان با کشور عزیزمان ایران مشورت خواهد کرد و چنانچه توافق داشته باشند که لغو این تحریم یا اقدام محدودیت ساز مناسب هست، عضو مربوطه برجام اقدام مقتضی را به عمل خواهد آورد. در صورتی که قادر به فیصله این عنوان نباشند، کشور عزیزمان ایران یا هر عضو گروه1+5 می توانند عنوان را به کمیسیون یکسان ارجاع کنند.

به گزارش ایسنا، در حالی که آمریکا تلاش دارد تا به دنیا و افکار عمومی بقبولاند که کشور عزیزمان ایران به برجام پایبند نیست ولی این آمریکاست که در این مدت به روش های متفاوت از اجرای برجام به شکل مطلوب سر باز زده هست. از این رو آنچه از دید بسیاری تحت پوشش تبلیغات و فرافکنی آمریکا و رسانه های همسو با دولت ترامپ از اذهان دور مانده است عدم پایبندی آمریکا به برجام و تعهداتش است که متاسفانه با وجود اعتراض های بسیار کشور عزیزمان ایران این واکنش‌ها اصلاح نشد و تلاش کشورهای دیگر عضو گروه 1+5 جهت بر سر راه آوردن ترامپ راه به جایی نبرد. هر چند کشورهای اروپایی به مقامات ایرانی اعلام کرده اند که در نبود آمریکا به برجام ادامه می دهند ولی در واقعیت، توافق ها و قراردادهای میان کشور عزیزمان ایران و اروپا در چنین شرایطی در خطر جدی قرار خواهد گرفت.

واژه های کلیدی: ایران | توافق | آمریکا | ایرانی | تحریم ها | آمریکایی | دولت ترامپ | دونالد ترامپ | رسانه های آمریکا


دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار